آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

پرسمان 34: پاسخ به «بهانه جوئیهای جناب زیبا کلام»

سفر تبلیغی دهه پایانی ماه صفر 1438ق (3)

سید حسین شفیعی دارابی

پرسمان 34: پاسخ به «بهانه جوئیهای جناب زیبا کلام»

بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. جناب حاج حسین آقای عزیز (= رنگین کمان)، سلام علیک، امید وارم عزاداری و نیز زیارت اربعین جنابعالی و دیگر عاشقان حسینی مورد قبول درگاه حضرت حق قرار گیرد. ان شاء الله.

جنابعالی طی پیام وزین خود در تلگرام خوب «دوستداران دارابکلا اوسا ومرسم» چنین نگاشتی: «سلام دکتر حاج سید حسین شفیعی اخیرا در برخی از سایت ها و تلگرام ها، مصاحبه ای را از صادق زیبا کلام در مخالفت با زیارت امام حسین علیه السلام؛ به ویژه زیارت اربعین آن بزرگوار پخش نمودند؛ لطفا پاسخ سخنان وی چیست؟»

در پاسخ این پرسش کاربردی جنابعالی اینگونه می نگارم:

1-اینجانب نیز شاهد انتنشار سخنانی از سوی جناب دکتر صادق زیبا کلام در جهت مخالفت و عناد با زیارت عتبات عالیه؛ به ویژه زیارت اربعین امام حسین (علیه السّلام) بوده ام؛ البتّه این سخنان، بخشی از گفتگوی ایشان با «رادیو فردا» است که در تاریخ 23/ 12/ 1394ش صورت پذیرفت؛ ضمنا «رادیو فردا» یک ایستگاه رادیویی فارسی‌زبان است که به هزینه کنگره آمریکا و تحت نظر هیئت رئیسه پخش اداره می‌شود. این رادیو شاخهٔ ایرانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی است که مرکز آن در پراگ، پایتخت جمهوری چک قرار دارد.

2-اداره کنندگان یکی از سایت های مروّج مسلک «زرتشت» و افراطیون در در دفاع  از نژاد ایرانی  و ضدّ نژاد عرب (؛ یعنی سایت «گنگ خواب دیده»/ «چشم ما نگران توست ای ایران ای خاک آهورائی»)، در روز دوشنبه دوم فروردین ۱۳۹۵، تحت عنوان «توسعه حرمین در کربلا در گفتگو با زیبا کلام» اقدام به  نشر آن نموده اند؛

3-با آنکه از زمان انجام گفتگوی مذکور بیش از 8 ماه گذشته و تاریخ مصرفش رو به افول نهاده است؛ امّا طیف مذکور و هم فکرانشان، در آستانه شکل گیری و برپائی مراسم با شکوه زیارت اربعین حسینی در سال جاری، تصمیم به باز نشر آن گرفته اند؛ واقعیات موجود در جامعه حکایت از این دارد که انگیزه آنان از اجراء این تصمیم، چیزی جز سوء استفاده از احساس پاک دوستداران ایران عزیز، تشدید تبلیغ اندیشه «ضدّیّت با اعراب»، و کاستن فزونی جمعیت زائران در اربعین حسینی، نبوده است؛

4- فزونی چشمگیر تعداد زائران اربعینی سالار شهیدان در سال جاری، برهان روشنی است بر اینکه: تلاش کور مخالفان این عمل بسیار مقدّس (که با دو ماسک «روشنفکری» و «ایرانیّت» به عرصه آمده بودند) ره به جائی نبرد و سرشان همچون پیشینیانشان به سنگ خورده است؛

5-کسیکه کمترین اطّلاع از تاریخ اسلام و شیعیان داشته باشد به خوبی میداند که عناد ورزیدن اشخاص و احزاب با زیارت قبور مطهّر حضرات معصومین (علیهم السّلام)؛ مخصوصا مخالفت با زیارت قبر مطهّر امام حسین (علیه السّلام)، چیز جدیدی نیست؛ از دیر باز (؛ حتّی در زمان حضور أئمّه علیهم السّلام نیز) چنین عنادها و مخالفت ها از سوی دشمنان خاندان آل عصمت (علیهم السّلام) مطرح بوده است؛ به نوعی می توان گفت، سردمدار این حرکت کور، متوکّل (دهمین خلیفه عبّاسی) بوده است؛ او با تخریب قبر امام حسین (علیه السّلام)، شخم زدن حائر حسینی، و آب بستن آن کوشید تا کسی مؤفّق به زیارت سالار شهیدان نشود؛ ولی مؤفقیّتی را بدست نیاورد؛

6-مشهورترین احزاب و طوایفی که در دوره معاصر، در جهت عناد و مخالفت با زیارت مرقد مطهّر امام حسین (علیه السّلام) و دیگر معصومین (علیهم السّلام) تلاش می کنند، عبارتند از:

الف-آل سعود حاکم بر عربستان ، و احزاب و اشخاص وابسته به آنان در دیگر ممالک اسلامی؛ که جریان داعش، تکفیریها، النّصره، و...از مهره های سوخته آنان در ممالک مختلف اسلام به شمار میآیند؛ که ناجوانمردانه مشغول فتنه گری در این کشورها هستند؛

ب-طیف بسیار محدودی از روشنفکران در داخل کشور ایران؛ که با زدن ماسک روشنفکری بر صورت خویش، و با دم زدن از اسلام و قرآن، به   طرح شبهات واهی در دو قالب نوشتاری و گفتاری، به کمک اربابان مرئی و نامرئی خویش برخواسته اند؛ و برای به تعطیلی کشاندن و یا دست کم کاهش جمعیت زائران تلاشی بی وقفه دارند؛

ج-جمع محدودی از افراطیون در عرصه دفاع از ایران باستان و ترویج مسلک «پان ایرانیسم»، و مروّجان فکر نژاد پرستی و مبلّغان برتری نژاد ایرانی، و معاندان با نژاد عرب، و سوء استفاده کنندگان از احساس پاک ایران دوستان، و...؛

7-واقعیّت امر این است که اینجانب پس از مطالعه دقیق سخنان منسوب به جناب دکتر صادق زیبا کلام، هنوز هم مطمئن به درستی این انتساب نیستم؛ ولی در عین حال، به جهات ذیل، پاسخ به پرسش طرح شده از سوی جنابعالی را لازم و سودمند میدانم:

الف-ایشان در سال گذشته نیز به صورت علنی و شفّاف به مخالفت با نهادینه شدن فرهنگ زیارت پیاده اربعین حسینی و گسترش دامنه آن پرداخت؛ و با صبغه شِکْوه و گله مندی تمام اعلام داشت: «چند سالی است که شاهد به‌ راه افتادن سنت رفتن پیاده به کربلا در اربعین شده‌ایم. سنتی که صداوسیمای‌ماهم اصرارو تبلیغات زیادی برای آن به‌راه انداخته‌اند وتلاش می‌شود تا هرچه بیشتر بر تعداد زوار اربعین افزوده شود» (روزنامه قانون، ۱۰ آذر ۱۳۹۴)؛

ب-از زمان نشر گفتگوئی، تحت عنوان «گفتگوی صائق زیبا کلام با رادیو فردا» در تاریخ 23/ 12/ ١٣٩٤تاکنون و بازنشر آن در تاریخ دوشنبه دوم فروردین ۱۳۹۵در سایت «گنگ خواب دیده»، تکذیبیّه ای از سوی جناب ایشان صادر نگردیده است؛ عدم بروز این تکذیبیّه می تواند مؤیّدی بر وقوع گفتگوی مذکور ایشان بوده باشد؛

ج-حتّی اگر هم صاحب گفتگوی مورد بحث جناب ایشان نباشد، بازهم پاسخ به آن ضروری به نظر میرسد؛ زیرا پاسخ به آن، پاسخ به شخص نیست؛ بلکه پاسخ به گفتار است؛ و اینجانب بر اساس عمل به سخن بلند امام علی (علیه السّلام) که فرمود: «وَ انْظُر اِلی ما قالَ و لا تنظُرْ الی مَنْ قال» [تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، ص 58] : «و نگاه کن به آنچه گفته می‌شود نه به گوینده سخن»، و نیز برای پاسخ مثبت دادن به درخواست و پرسش یک جوان مؤمن و علاقه مند به آل الرّسول (صلوات الله علیهم أجمعین)؛ به صورت فشرده به نقد بخشی از سخنان منسوب به جناب دکتر صادق زیبا کلام می پردازم، و به ذکر نکات ذیل بسنده می نمایم:

نکته اوّل:هرفرد منصفی، با مطالعه گفتگوی مورد اشاره،  به وضوح می یابد که صاحب این گفتگو (چه جناب آقای زیبا کلام و چه دیگری)، از اقامه دلیل عقلی و نقلی در جهت مخالفت با زیارت عتبات عالیات و کربلای معلّی طفره رفته است؛ و سخنانش از صبغه یک گفتمان منطقی و آراسته به برهان، بیگانه است؛

نکته دوّم:عصاره آنچه که به روشنی در متن این گفتگو شاهدش هستیم، عبارت است از:

1-اتّهام به مسئول ستاد بازسازی حرمین شریفین؛ مبنی بر اینکه وی در مصاحبه تلویزیونی خود از «گسترش حرم نجف تا یکصد برابر مساحت اولیه حرم خبر داد»!!!؛ و اینکه: «به قول ایشون تا الان هفتصد میلیارد تومان خرج حرم شده و بیش از ده هزار نفر مشغول کار هستند»!!!؛ در حالیکه اصلا چنین مصاحبه ای از سوی مسئول یاد شده، صورت نپذیرفته است؛ کافی است به آرشیو مصاحبه های تلویزیونی مراجعه کنید (با مراجعه به سایت مربوطه، می توان به عدم وقوع مصاحبه مذکور اطمینان پیدا کرد)؛

2-طرح مطالب استهزائی؛ از قبیل اینکه: «تلویزن ....آدمهایی رو نشون میداد که کلاه از سر برمیداشتن و تعظیم میکردند و دست رو سینه میذاشتند»؛ به راستی چگونه این آقا، به آسانی از کنار تعظیم در برابر قبر شخصیت های ممالک مختلف می گذرد، و آن را نمادی از یک فرهنگ پیشرفته به حساب میآورد؛ ولی تجلیل کارگران  از قبر مجسّمه عدالت و تقوا و خیرخواهی را اینگونه به تمسخر می گیرد؟؛

3-طرح مطالب دروغین؛ وی در خطاب توهّمی خود به رئیس جمهوری عراق گوید: «خیلی زرنگی کردید قبر دروغی  حضرت فاطمه زهرا رو هم بردید اونجا ! خوب اگه امکان این هست که یه قبری دروغی ساخته بشه این یکیو میذاشتی ما بیاریم ایران ببریم یه جای عالی بسازیمش»؛ شنیده بودیم که «دروغگو حافظه ندارد» ولی نه دروغی به این آشکار؛ ای کاش این آقا برای جلب و جذب قلوب هم که میشد، به سر و هم کردن چنین دروغ های فاحش روی نمیآورد؛ هر زائر نجف اشرف به  خوبی میداند که اصل طرح چنین قبری در جوار حرم علوی، دروغ محض است

4- اهانت فاحش به مردم و زائران عراقی حرم مطهّر رضوی؛ در قالب عبارات خطابی توهّمی: «ببین آقای رییس جمهور عراق، عزیزم ما مشهدو خودمون ساختیم، تجهیز کردیم، آماده کردیم، هتل ساختیم ! تازه امکانات ویژه هم برای زایرین شما فراهم کردیم تا بیان روزا به زیارت امام رضا و شبها هم دخترای بیست و دوساله ایرانی براشون استریپ برقصن»!از ما یاد میگرفتید حداقل !!!؛ ممکن است در گوشه ای از شهر مشهد، مجلس رقص کذائی مطرح باشد؛ ولی آیا می توان آن را به نظام و مردمان صاحب غیرت ایرانی نسبت داد؟؛ آیا توده مردم ما راضی می شوند که دختران جوانشان جلو بیگانگان به رقص در آیند؛ که جنابعالی با اهانتی فاحش به مردم غیور ایران اسلامی نوشتی«از ما یاد میگرفتید حداقل»؟؛ و آیا با فرض عیّاش بودن برخی از عراقیها، می توان زائران حرم رضوی را به چنین حرکتی ناپسند متّهم ساخت؟؛

5- نگارش این جمله که «ما از هزینه خودمون مشغول تجهیز اماکنی هستیم که در نهایت خودمون قراره زیارت کننده و پول باران کننده اونجا باشیم!!»؛ از ایشان باید پرسید: آیا این عیب است که انسان جهت آسایش خود و بهره وری هم وطنانش، برای تهیّه مکانی مناسب هزینه کند؟؛ اگر این عیب است، پس چرا خود جنابعالی برای منزل مسکونی خود و اعضاء خانواده ات هزینه میکنی؟؛ آیا می توان از پرداخت وجوه نذری، با تعبیر «پول باران» یاد نمود؟؛ و آیا می توان بر پرداخت کنندگان وجوه نذری عیب گرفت؟؛ اگر این عیب است پس چرا هدیه دادن به افراد و بردن کادو به منزل آشنایان را به عنوان یک حرکت مثبت تلقّی می نمائی؟

6-طرح سخنان شعاری و بدون مدرک و ادّعائی؛ از قبیل اینکه: «تا الان هزینه ٢٠٠ کارخانه ٣.٥ میلیاردی رو صرف اینکار (= بازسازی حرم امام علی علیه السّلام) کردیم و خدا عالمه که تا تکمیلش هزینه چند کارخانه رو باید صرف برج و بارو برای کسی کنیم که خودش به برج و بارو ساختن برا پیامبر خدا هم اعتقادی نداشت!»؛ باید پرسید: چه مدرکی برای این مدّعای خود داری؟؛ آیا هزینه های بازسازی ها برای برج و باروی اشخاص است و یا احیاء حرم علوی است؟؛

7-ابراز عناد و دشمنی تمام نسبت به زیارت پیاده اربعین و کربلای معلّا؛ در قالب جمله خطابی فریبنده : «حالا پول ندارید درست ! یه لطفی به مردم بدبخت ما، زنهای خودفروش ما، کودکان کار ما و کارگرهای دو شغله گرسنه ما میکردی. از همون هزار میلیاردی که غرامت جنگمونه و باید از ٢٧ سال قبل میدادید و ندادید - و حتی خسارت کویت رو که بعد ما بود دادید و اینو ندادید- کم میکردید و حرمین رو میساختید. مطمئن باشید ما همشو یکی دوساله با پیاده روی های اربعین و کربلاییهای ده باره مون جبران میکردیم»!!؛ از ایشان می پرسم: آیا براستی هدف جنابعالی از طرح این پیشنهاد، جلب و جذب غرامت جنگی است؟؛ اگر اینگونه است پس چرا پیاده روی های اربعین و زیارت کربلا را به سُخره گرفته ای؟؛

8- ماسک دفاع از محرومین به چهره زدن، و بازگوئی برخی از محرومیت ها، و وضعیت بد معیشتی جمعی از هموطنان در داخل کشور؛ آنجا که خطاب به گفتمان توهّمی با رئیس جمهور عراق گفت: «شما که ٦ تا امام دارید بس نیست براتون !؟ و میذاشتین قبر دروغی (= قبر حضرت زهرا) رو میبردیم بشاگرد یا خوزستان یا بلوچستان میساختیم تا بدبختای اونجا که از پابرهنه های عراقی کمتر نیستن یه لقمه ببرن»!؛ در پاسخ میگویم: اینکه شش تن از امامان معصوم (علیهم السّلام) در چهار شهر عراقی نجف، کربلا، کاظمین، و سامرّاء مدفون هستند، سخنی است درست؛ ولی مگر می توان برای حضرات معصومین، قبری دروغین درست کرد؟؛ مگر در آمدزائی از این طریق حلال است تا محرومان بشاگرد و غیره از آن ارتزاق نمایند؟؛ چرا برای رفع محرومیت از مناطق یادشده، به جای پیشنهاد بردن قبر دروغین به آن دیار، از پیشنهاد ایجاد جاده های ترانزیتی، تصویب مناطق آزاد، و... غفلت نمود؟؛ اصلا اگر واقعا در پی زودون محرومیت از زندگی ساکنان مناطق مذکور هستید،  پس چرا از پیشنهاد کاهش سفرهای پرهزینه خارجی، ریخت و پاشهای کذائی در محافل تشریفاتی ومجالس عروسی فرزندان خود و هم پالکی های خویش چشم پوشیدی؛ و چرا...؟

نکته سوّم:با توجّه به در صورت درست بودن انتساب گفتگوی جناب دکتر صادق زیبا کلام با «رادیو فردا» در تاریخ 23/ 12/ 1394ش، نباید از بروز اینگونه گفتگوها از سوی ایشان تعجّب نمود؛ زیرا پیامد ناخوش پیشینه فکری متزلزل، اندک بودن آشنائی با آموزه های اصیل دینی، و وابستگی سیاسی و فکری با جریانات معاند با اسلام دخلی و خارجی، و...چیزی جز بروز اینگونه گفتگوها نخواهد بود؛ برای آگاهی از پیشینه فکری ایشان، به ذکر دو گزارش ذیل، بسنده می نمایم:

الف-در بخشی از اعترافات شخصی خود جناب دکتر زیبا کلام آمده است:«در میان برادران و خواهرانم، من بی دین ترین آنها هستم ، آقا سعید ما فوق العاده متدین است. خواهرم فاطمه هم متدین است ولی بیشتر در حوزه عرفان و این گونه مسائل است. خواهر دومم هم که عربی درس می دهد یک خانم کاملا با حجاب کامل است. از نگاه مادرم، من بی دین ترین بچه خانواده هستم ،مادرم از این بابت رنج می برد . دخترش سارا مسئول بسیج دانشکده بوده و دامادش زهیر نیز از زمره اصولگرایان به شمار می روند ....؛ در دهه 40 مارکسیسم در میان بچه های دانشجوی ایرانی خارج از کشور محبوبیت داشت. زمانی که در اتریش دانشجو بودم من هم به شدت تحت تاثیر این نظریه بودم. دو استاد داشتم که یکی از آنها اصول مقدماتی جورج پلیبسر را درس می داد و یکی هم فلسه فوئر باخ. در یک مقطعی به جایی رسیدم که نمی توانستم خدا را قبول کنم؛ پنج شش ماه بی خدا شدم و دیگر نماز هم نمی خواندم»

ب-در وبلاگ شخصی «حسین قاسمی» (سردبیر هفته نامه بشری) نیز میخوانیم:

«دکتر صادق زیباکلام از جمله فعالین سیاسی می باشد که درتمام سالهای اخیر علیرغم مواضع تعجب برانگیزش از مصونیت آهنین برخوردار بوده است.علیرغم دستگیری توسط ساواک ،باتایید ساواک مربی دانشکده فنی دانشگاه تهران می شود.مقارن با دستگیری ایشان ،هارولد ویلسون نخست وزیر انگلیس و لرد ویکتور روچیلد ازبزرگان صهیونیسم برای آزادیش با رژیم شاه وارد مذاکره میشوند.بعد از انقلاب نماینده نخست وزیری در کردستان میشود.او طی مصاحبه ای خواسته های کومله را منطقی اعلام می کند.همین مواضع باعث میشود که نیروها و فرماندهان ارتش وسپاه و مرحوم خلخالی به او بدبین شوند.زیباکلام به شدت از انقلاب فرهنگی وطاغوت زدایی از دانشگاهها در آن مقطع حمایت می کند و نه تنها خواستار پاکسازی اساتید بلکه خواستار پاکسازی و اخراج کارمندان دانشگاه میشود.البته چندسال بعد این رفتار خودرا جاهلانه می خواند. زیباکلام در مقطع بعداز دوم خرداد ودر آستانه مجلس ششم ،قاطعانه از آقای هاشمی رفسنجانی دفاع می کند و این اقدام باعث غضب و پاسخ متقابل برخی از دوستان اصلاح طلبش می گردد به نحوی که عباس عبدی تلویحا اورا به «پفیوزیسم» سیاسی متهم می کند. مطرح کردن قانونی بودن اسرائیل و به رسمیت شناختن آن رژیم غاصب و...درکنار دفاع از قراردادهای استعماری مانند 1919، دارسی و...، متهم کردن ایرانیان به عرب ستیزی، بی ارزش خواندن جزایر سه گانه، حمایت از رضاخان، ودهها مطلب عجیب و غیر علمی ومنطقی از دیگر ویژگیهای اوست...».(سید حسین شفیعی دارابی/ سفر تبلیغی دهه پایانی ماه صفر/ شهرستان مذهبی بافق یزد/ ساعت 38/ 16 عصر پنجشنبه 4 آذرماه 1395ش= 24 ماه صفر 1438ق).