آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا
آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

آسمان دارابکلا

واکاوی «کوثر» بودن حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

واکاوی «کوثر» بودن حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی

بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت.  قبل از هرسخنی، طلوع بیستم جمادی الثانی را  به همه فاطمیّون (؛ به ویژه برشما خوانندگان این نوشته کوتاه) صمیمانه تبریک عرض می نمایم.  در پرتو این روز بزرگ، به ذکر سه نکته بسنده می نمایم:

1- زمان و مکان ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

نقل مشهور در بین علماى امامیه این است که  در  بیستم جمادی الثانی  از سال پنجم بعثت نبوی، حضرت زهرا (سلام الله) دیده به جهان گشود، و عالم به نور وجودش روشن گردید. این واقعه  مبارک در شهر مکه و در خانه خدیجه اتفاق افتاد. این خانه در محله‏اى است که در گذشته به آن «زَقاقُ العَطّارین» یعنى کوچه عطارها مى‏گفتند. رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساکن بود. خانه مبارکى که بارها در آن فرشته وحى بر پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) نازل گردید. این خانه بعدها به صورت مسجد درآمد. (کامل ابن‏اثیر ج 2 ص 40)؛

 در عظمت این حادثه مبارک همین بس که خدای متعال، از  آن به عنوان اعطاء «کوثر» به رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) یاد نمود ، و خطاب به حضرتش فرمود: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ » (سوره کوثر، آیه1 : «ما تو را [چشمه] کوثر دادیم»؛

2- در سایه سار ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

همگان شاهدیم که  حادثه بزرگ ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، در دهه های اخیر (همچون گذشته)، آویخته با حوادث شیرین دیگری گردید؛ از جمله:

الف- حادثه ولادت معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) در بیستم جمادی الثانی 1320ق در خمین؛

ب- تجلّی یافتن عنوان زیبای «روز مادر»؛

ج- شکل گیری تجلیل رسمی آقایان از همسران خویش در پرتو تعبیر جاوید «روز زن»؛ پس شایسته است در   این راستا نیز  تلاشی مطلوب صورت پذیرد.

3- تبیین تداوم «کوثریّت» حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

 بی هیچ تردیدی، «کوثر» بودن وجود صدّیقه طاهره (سلام الله علیها)، محدود به زمان و مکان ولادتش نبوده و نمی باشد؛ بلکه خصلتی است جاوید و فراگیر؛ البته تبیین و تثبیت این مدّعا، نیازمند به فرصتی بیشتر و نوشته ای طولانی تر می باشد؛ اکنون ناچارا به ذکر وجوه ذیل بسنده می نمایم:  

  فاطمه کوثر است چون فراوانی و ماندگاری دودمان پیامبر اکرم (ص) فقط از طریق وجود با برکت فاطمه زهرا (س) در جهان تحقق یافته ؛

  فاطمه کوثر است به خاطر آنکه همه باید دستورات و معارف و احکام دین را بوسیله او و فرزندان او فرا گیرند؛

   فاطمه زهرا (س)خیر کثیر است، امام صادق (ع) می فرمایند: " لو بقیت الارض بغیر امام لساخت"( اصول کافی.)؛

  فاطمه کوثر است زیرا از فاطمه مصحفی باقیمانده است که ارث ولایت است و ائمه برای مسایل گوناگون به آن مراجعه می کنند و علم گذشته و حال و آینده در آن وجود دارد. (بحار الانوار، ج 43، ص88)؛

  نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: اگر همه نیکی ها و خوبی ها و ارزش های عالم به صورت یک شخص در آید، آن شخص فاطمه(س) است، بلکه برتر و بزرگتر است. " ولو کان الحسن شخصا لکان فاطمه بل هی اعظم"(صدرالدین ابراهیم بن محمد بن مؤید جُوینی شافعی - ۶۴۴-۷۳۰- ، فرائد المسطین، ج2، ص68)؛

  روایت شده: "لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما"(احمد رحمانی همدانی، فاطمة بهجة قلب المصطفی، ص 9، به نقل از کشف اللئالی، صاحب بن عبدالوهاب بن العرندس.) بر اساس این روایت، خلقت پیامبر(ص) و ائمه با آن همه کرات و سیارت و کهکشانها و مواهب خدادادی، از برکت وجودی فاطمه(س) است؛

  از فاطمه زهرا (س) آثار زیادی از جهت نظری و شیوه های عملی برای بشریت باقی مانده است، ازقبیل انفاق و ایثار: "یطمعون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا" (دهر، آیه10) عبادت و بندگی، اخلاص، زهد و ساده زیستی، صبر و بردباری عصمت و عفت، حجاب، همسرداری، تربیت فرزندان، شیوه دفاع از امامت و ولایت و سخنان فاطمه(س) باقی است.؛

  فاطمه کوثر است زیرا خیرات و برکات او در فردای قیامت هم نصیب محب فاطمه (س) می شود.(صدرالدین ابراهیم بن محمد بن مؤید جُوینی شافعی- ۶۴۴-۷۳۰- ، فرائد المسطین، ج2، ص67)

(حوزه علمیه قم: سیّد حسین شفیعی دارابی، روز یکشنبه29/12/ 1395ش= 20 جمادی الثّانی 1438ق)